Masya Allah... Seorang Ilmuan Ini Langsung Memeluk Islam Setelah Menemukan Hal yang Luar Biasa Di Gua Teras Dasar Bumi...


Bukan sekedar indah dan dikira sebagai gua terdalam di muka bumi, Krubera­Voronya yang juga disangka sebagai " Everest gua ". Gua ini terdapat di Massif Arabika, dengan kedalaman yang sampai saat ini baru diterokai manusia selama 13. 232 mtr. dengan kedalaman 2. 191 mtr. (7. 188 kaki). 

Sejak didapati pada th. 1960 oleh seseorang Geografer Rusia, Alexander Kruber, Gua ini tak pernah menghentikan kemauan sebagian geologist untuk selalu mengeksplorasinya. Terakhir gua ini dikunjungi dan diterokai oleh para peneroka gua dari Universiti Ibrani, Jerusalem. 

Sebagian peneroka yang terdiri dari pada Boaz Langford, Leonid Fagin, Vladimir Buslov dan Yuval Elmaliach, yang disebut utusan dari Persatuan Speleological Ukraine. Mereka yang berasal dari Rusia, Sepanyol, United Kingdom dan Lebanon ini yaitu sebahagian dari pada misi peneroka gua dari sembilan negara didunia. 

Prof. Amos Frumkin, dari Jabatan Histori di Universiti Ibrani, yang mengetuai unit kajian gua ini menyampaikan bahawa dalam memecahkan rekod dunia untuk penerokaan satu gua terdalam di dunia adalah satu pencapaian, mereka telah berjaya menjelajah ke kedalaman 2. 196 mtr. dibawah permukaan bumi, 5 mtr. lebih dalam dari pada rekod sebelum ini. 

" Penerokaan gua yakni tempat dimana orang harus bekerja sama, kerana turun ke kedalaman membutuhkan banyak kerja sama pasukan, terlebih di satu gua serumit Krubera, " kata Prof. Frumkin. 

Bukan sekedar menjelajah, mereka berjaya mengabadikan foto­foto hebat di kedalaman gua. 

(tolongsebarkan. id)
Masya Allah... Seorang Ilmuan Ini Langsung Memeluk Islam Setelah Menemukan Hal yang Luar Biasa Di Gua Teras Dasar Bumi... Masya Allah... Seorang Ilmuan Ini Langsung Memeluk Islam Setelah Menemukan Hal yang Luar Biasa Di Gua Teras Dasar Bumi... Reviewed by Yeslin Aliana Putri on 14.50 Rating: 5

Recent Posts

Latest in Tech