Masya Allah... Inilah & Sunnah Nabi Yang Paling Dahsyat Yang Sangat Perlu Kita Amalkan dan Diterapkan Dalam Kehidupan Sehari-hari


Dalam kehidupan sehari-hari ada kala kita mungkin sudah melampaui batas. Imaginasi kotor, percakapan serta perbuatan yang tidak benar menjadikan kita selalunya semakin jauh dengan Allah SWT. 

Namun itulah kita manusia, tidak lari dari kekhilafan serta mujurlah Allah selalu buka pintu taubat pada kita, supaya bisa kita melanjutkan perjalanan menuju akhirat dengan lebih karena. 

Sebaiknya kita sekurang-kurangnya senantiasa menjaga Tujuh Sunnah Nabi setiap hari. Ketujuh sunnah Nabi SAW itu yaitu : 

Sunnah #1 
Tahajjud, kerana kemuliaan seorang mukmin terletak pada tahajjudnya. Tentunya doa mudah termakbul serta menjadikan kita semakin hampir selalu dengan Allah.  

Sunnah #2 
Membaca Al-Qur’an sebelum terbit matahari, alangkah baiknya sebelum mata melihat dunia, sebaiknya mata membaca Al-Qur’an terlebih dulu dengan penuh pemahaman. Paling tidak bila sesibuk manapun kita, bacalah ayat 3Qul, atau ayat qursi. 

Sunnah #3 
Janganlah tinggalkan masjid terutama di waktu subuh. Sebelum melangkah kemana pun langkahkan kaki ke masjid, kerana masjid adalah pusat keberkahan, bukan kerana panggilan muadzin namun panggilan Allah yang mencari orang beriman untuk memakmurkan masjid Allah. 

Sunnah #4 
Jagalah solat dhuha, kerana kunci rejeki terletak pada solat dhuha. Percayalah, kesan solat dhuha begitu dahsyat dalam mendatangkan rejeki. 

Sunnah #5 
Jagalah sedekah setiap hari. Allah suka pada orang yang suka bersedekah, serta malaikat Allah senantiasa mendoakan kepada orang yang bersedekah setiap hari. Percayalah, sedekah yang didapatkan akan dibalas oleh Allah berlipat kali ganda. 

Sunnah #6 
Jagalah wudhu’ terus menerus kerana Allah menyayangi hamba yang berwudhu’. Kata khalifah Ali bin Abu Thalib, 

“Orang yang senantiasa berwudhu’ senantiasa ia akan merasa selalu solat walaupun ia sedang tak solat, serta dijaga oleh malaikat dengan dua doa, ampuni dosa serta sayangi dia ya Allah” 

Sunnah #7 
Amalkan istighfar setiap waktu. Dengan istighfar permasalahan yang terjadi kerana dosa kita akan dijauhkan oleh Allah. 

Semoga berguna serta selamat beramal
Masya Allah... Inilah & Sunnah Nabi Yang Paling Dahsyat Yang Sangat Perlu Kita Amalkan dan Diterapkan Dalam Kehidupan Sehari-hari Masya Allah... Inilah & Sunnah Nabi Yang Paling Dahsyat Yang Sangat Perlu Kita Amalkan dan Diterapkan Dalam Kehidupan Sehari-hari Reviewed by Yeslin Aliana Putri on 09.11 Rating: 5

Recent Posts

Latest in Tech